STEMDEMO’S 
| Vincent Perquin Professionele Voice-Over

Audiosamples
Soms heeft een begrip wat uitleg nodig.
Klik op de buttons hieronder om de stemvoorbeelden te beluisteren. Bij de verschillende categorieën lees je een omschrijving van de Voice-Over productie die ik heb ingesproken.

Cinema
Commercial:

Een commercial is een reclameboodchap voor een bepaald merk, product, dienst, persoon, bedrijf of instelling meestal ingesproken door de Voice-Over. De bedoelding is de kijker en/of luisteraar ervan te verleiden tot een bepaalde actie, zoals het kopen van een product.


Televisie
Parodie: Staatsloterijspotje

Met welwillende en zéér gewaardeerde toestemming van de Nederlandse Loterij, die de originele muziek liet gebruiken, maakte Brabantsedag Heeze met deze ode aan het bekende Staatsloterijspotje een eigen commercial voor de grootste theaterparade van het jaar. De commercial van de Brabantsedag, met wagenbouwer Dirk van Gaal in de hoofdrol, scoorde goed op social media en nieuwssites. Het clipje, dat geïnspireerd werd op een commercial van de Staatsloterij, werd op de eerste dag van de verspreiding al tienduizenden keren bekeken. Voice-over: Vincent Perquin.


Radio

Dialoog:
Een dialoog is een gesproken tekst die verschillende Voice-Overs en/of Stemacteurs tegen elkaar uitspreken. In de regel is een dialoog verrijkend, omdat men van de ander iets leert of omdat er de tijd is genomen goed naar elkaar te luisteren. Het is een doorgedreven vorm van actief luisteren.


Donut:

Een donut is een radiocommercial die begint met een gezongen gedeelte. Dan volgt er een gesproken gedeelte door de Voice-Over. Uiteindelijk wordt afgesloten met een gezongen gedeelte. Het gezongen gedeelte is altijd hetzelfde. Het gesproken gedeelte van de voice-over kan variëren.


Monoloog:

Een monoloog is alleenspraak, een lange onafgebroken tekst uitgesproken door één Voice-Over of Stemacteur. Het is het tegengestelde van een dialoog. De Voice-Over spreekt zijn gedachten hardop uit. Belangrijk is dat het inlevingsvermogen van de Voice-Over groot is.


Pay-off:

Een pay-off of baseline is een commercialtekst die veel lijkt op een reminder, echter wordt deze direct na de commercial geplaatst. Vaak is dit de slogan of leus van een product die door de Voice-Over is ingesproken. Een pay-off wordt gebruikt om kort en bondig te communiceren waar het merk voor staat.


Promo:

Een promo is de promotie van een programma, ingesproken door de Voice-Over. Het heeft als doel om kijkers en/of luisteraars te prikkelen om naar dat programma te kijken en/of te luisteren. Een trailer is een promo die weinig prijsgeeft van de inhoud van iets dat binnenkort in première gaat.


Reminder:

Een reminder is een tweede commercial, die vaak ingesproken is door een Voice-Over en uitgezonden wordt in hetzelfde reclameblok. Een reminder is een onderdeel van een meerlingspot die aansluit bij de eerste commercial om deze te versterken en wordt dus nooit los uitgezonden.


Tag-on:

Een tag-on is een kort extra stukje dat aan een hoofdcommercial wordt vastgeplakt en is ingesproken door de Voice-Over. In een tag-on wordt bijvoorbeeld een speciale aanbieding genoemd of een specifieke dealer die kan wijzigen. De hoofdcommercial staat vast en blijft onveranderd.


Teaser:

Een teaser is een korte mededeling die wordt uitgezonden om alvast de aandacht te vragen voor de commercial die later in hetzelfde reclameblok te horen zal zijn. Het is een boodschap, meestal ingesproken door de Voice-Over, die bedoeld is om de nieuwsgierigheid te prikkelen.


Televisie
Bedrijfsfilm:
Een bedrijfsfilm is de audiovisuele presentatie van een bedrijf. Door middel van videobeelden, de Voice-Over en muziek wordt een bedrijf of merk geprofileerd. Een dergelijk document kan zowel informeren als de verkoop verhogen. Het geeft een goed beeld van de organisatie.


Billboard:

Een billboard is een vertoning van maximaal 5 seconden voor en/of na een programma op tv met de Voice-Over tekst ‘Dit programma is/werd mede mogelijk gemaakt door…’ met het logo van de sponsor in beeld. Vol impact, recht in de doelgroep voor het merk of product.


Breakbumper:

Een breakbumper is een sponsorvermelding vóór aanvang van de commercialbreak van maximaal 5 seconden. De breakbumper bevat de naam en/of het logo van de sponsor voorafgegaan door de tekst: ’tot zo’ of ’tot straks’ die meestal wordt ingesproken door de Voice-Over.


Cinegrafix:

Een cinegrafix is een computergeanimeerde bioscoopreclame, meestal in combinatie met de Voice-Over, vertoond voor aanvang van een film. Een cinegrafix is sterk indringend en de kans op afleiding is klein. Dit intense contact leidt tot een positievere verwerking van de boodschap.


Commercial:

Een commercial is een reclameboodchap voor een bepaald merk, product, dienst, persoon, bedrijf of instelling meestal ingesproken door de Voice-Over. De bedoelding is de kijker en/of luisteraar ervan te verleiden tot een bepaalde actie, zoals het kopen van een product.


Infomercial:

Een infomercial is een samentrekking van informatie en reclame op tv. Deze duurt meestal een half uur en wordt vaak ’s nachts en ’s ochtends vroeg uitgezonden vanwege de goedkope zendtijd. De Voice-Over prijst daarin een product aan dat de kijkers telefonisch kunnen bestellen.


Productpresentatie:

Een productpresentatie is de audiovisuele presentatie van een product of merk. Door middel van video-opnames, de Voice-Over en soms ook muziek, wordt een product of merk geprofileerd met als resultaat een unieke beleving die de kijker en luisteraar lang zal bijblijven.


Voorlichtingsfilm:

Een voorlichtingsfilm is meestal een film in beeld en geluid die is ingesproken door de Voice-Over. De taak van een voorlichtingsfilm is het overbrengen van informatie en zoveel mogelijk mensen aan te spreken en te doceren over het onderwerp. De creatieve kwaliteit is erg belangrijk.


Telefoon
iPod of iPone: 
Een iPod of iPhone kan voorzien zijn van gesproken teksten zonder het bekijken van het scherm. Bij het aanraken van het scherm hoor je de Voice-Over met de uitleg over menu’s, liedjes en/of artiesten. Deze functie is ondermeer ten behoeve van slechtziende gebruikers en levert ook tijdwinst op.


Voicemail:

Een voicemail is een computer gebaseerd systeem, ontworpen voor het digitaal opslaan van spraakberichten. Meestal voorafgegaan door een welkomstboodschap ingesproken door de Voice-Over. De reactie van de beller wordt door de computer gedigitaliseerd en opgeslagen op een schijf of geheugen.


Voice Response:

Voice Response is een telefonische toepassing waarbij een computer reageert op telefoontoetsen en/of spraak van de beller. Door middel van keuzemenu’s die zijn ingesproken door de Voice-Over wordt de beller te woord gestaan en/of doorverbonden naar de juiste afdeling.


Internet
Audiobook:
Een audiobook ook wel luisterboek en vroeger gesproken boek genoemd, is een geluidsopname van een voorgelezen boek. Een audiobook wordt meestal door een professionele Voice-Over ingesproken en kan via internet worden beluisterd en gedownload, meestal in mp3-formaat.


Clipsite:

Een clipsite is een compacte website in combinatie met een professionele videopresentatie van maximaal 30 seconden, ingesproken door de Voice-Over, om een product, dienst, evenement of bedrijf te promoten. De bezoeker van de website weet dan direct waar het over gaat.


Internetsite:

Een internetsite kan ondersteund worden door gesproken teksten. De Voice-Over, kan bezoekers door een internetsite leiden door middel van een welkomstboodschap, gesproken buttons, het digitaal beantwoorden van vragen en/of het aanprijzen van aanbiedingen.


Woonclip:

Een woonclip of woonvideo is bedoeld om de verkoop van een woning sneller en makkelijker te maken, waarbij het beeldmateriaal inclusief de Voice-Over doorslaggevend moet zijn bij het maken van een keuze. Een woonclip is onderscheidend en uitermate effectief voor een snelle verkoop.